Programjaink

Mentor program

Mentor programunk egyedülálló módon a Cseppkő Gyermekotthonban nevelkedő gyermekek és önkénteseink között alakít ki egy különleges segítői kapcsolatot. A program során 2016 óta a gyermekotthon lakói számára biztosítjuk annak lehetőségét, hogy egy tapasztalt mentor segítségével személyiségfejlődésük mellett szociális készségüket fejlesztő élményekhez és tapasztalatokhoz jussanak, mindezt biztonságos kapcsolati és szakmai környezetben.

A program során a egyénileg fókuszálunk a gyermekekre annak érdekében, hogy a hosszú távú, személyes mentori kapcsolat lehetőséget biztosítson számukra reális és egyben magas önértékelés kialakítására, valamint lehetséges élet- és karrierpályák megismerésére.

A Mentor program hatása és hatásmechanizmusa

Biztonság: A rendszeres és megbízható kapcsolat lehetővé teszi a gyermekek biztonság szükségletének növekedését, a valahova tartozás motívumának kielégítését.

Mintakövetés: A mentorált élethez, kapcsolataihoz és munkához való attitűdjei, értékrendszere, megküzdési formái és életstílusa alternatív mintaként jelenik meg a Mentoráltak számára a „tipikus utógondozott sors” mellett.

Önmegvalósítás: A program során végig fokozott hangsúly van azon, hogy a gyermekben lévő vágyak és képességek támogatásával segítsük őket a bennük rejlő lehetőségek kibontakozásában, életük aktív és proaktív formálásában.

Hatásmechanizmus: A biztonság szükséglet kielégítésével, a mintakövetés közvetítésével és a segítő kommunikáció mint eszköz által számos készség mentén fejlődnek a Mentoráltak, ami hozzájárul ahhoz, hogy Önmegvalósító energiáik utat találjanak maguknak.

A Program hatékonysága a mentoráltak egyes készségeinek javulásával érhető tetten. Ezek a következők:

  • megnő az önértékelés és önbizalom
  • javul a megküzdési képességjavul a kontroll képesség
  • megnő a döntéskészség
  • kialakul a pályaidentitás
  • megnő a belső érzelmi stabilitás

Jelenleg 10 mentor-mentorált kapcsolatot támogat az alapítvány.

Pályakísérés program

Az hogy ki milyen hivatást választ magának egy hosszú éveken át zajló folyamat, amelyben rengeteg benyomásra, beszélgetésre és mérlegelésre van szükség. A gyermekotthonban nevelkedő gyerekek kevésbé lelkesen tanulnak és gondolkodnak a jövőjükön, mint egy átlagos családban felnövő gyermek, és a tipikus szakmákat leszámítva nem ismernek más foglalkozásokat. Ez csak növeli hátrányukat felnőttkori boldogulásukban, ezért úgy éreztük ezen a területen fókuszált beavatkozásra van szükség.

Pályaválasztás kísérés programunk 3 pilléren nyugszik:

  1. Együtt tanulás program: a gyerekek rendszeres korrepetálása és egyéni fejlesztése ún. önkéntes tanári teamekben
  2. Pályaválasztási program: a gyerekek nyelvi, infótechnikai és az ún. soft skill csoportba tartozó képességeit fejleszti közösségben
  3. Rendhagyó cég és gyárlátogatások: különféle szakmák bemutatása és azok elérési útvonalának megismerése

Mentálhigiénés program

Csoportterápiás és egyéni terápiás foglalkozások

A gyermekotthonban nevelkedő gyermekek mindegyike többszörösen traumatizált. A családból való kiemelés mellett komoly egyéb törések is érték őket életük legszenzitívebb szakaszában. Mindegyiküknél komoly kötődési zavart lehet azonosítani, ami kezeletlenül egész életükre negatív hatással bír, illetve a későbbiekben addikciókhoz, személyiségzavarhoz vezethet. Ezt a negatív spirált csak megfelelően komplex beavatkozásokkal lehet megtörni, amelyet a gyermekotthonokban működő pszichológusi ellátás nem képes fedezni kapacitáshiány miatt. Programjaink során olyan biztonságos kötődési mintákat nyújtunk a gyerekek számára, amelyek lehetővé teszik számukra a feltétel nélküli elfogadás megélését, ezáltal pedig a személyiségfejlődés kibontakozását. Ehhez a folyamathoz azonban feltétlenül szükség van egy pszichoterápiás kezelést is nyújtó célzott programra, amelyben a gyerekek korábbi traumáik feldolgozására is lehetőséget kapnak.

Erre a célra a legalkalmasabb eszköz gyermek csoportterápia módszere, amely során olyan korrektív élményhez jutnak a résztvevők, amelyben egyszerre tapasztalják meg az elfogadó légkört és ismerik fel saját értékeiket. Ráébrednek, hogy nincsenek egyedül problémáikkal, illetve hogy saját kreativitásuk mozgósításával növelni tudjék énhatékonyságukat. Pozitív énképhez juthatnak általa, valamint növekszik énerejük és megküzdő képességeik. Elsősorban encounter, művészetterápiás és pszichodramatikus elemeket tartalmazó zárt terápiás csoportterápiás foglalkozási keretet határozunk meg, mely segíti a kommunikáció elmélyülését, az intimebb közlésanyag felszínre hozását, a negatív érzések megélését, szükség esetén átkeretezését, a belső gyászfolyamatok elakadásainak feloldását.

A programjainkban résztvevő gyerekek kerülhetnek olyan problémahelyzetbe, vagy akut stressz- esetleg krízishelyzetbe, amely megoldásában az egyéni pszichológiai konzultáció hatékonyabb eszköznek bizonyul, mint a csoportterápiás foglalkozások. Ilyen esetben olyan 15-20 alkalmas esetvezetések válnak szükségessé, amelyben a gyermek aktuális problémája kerül a fókuszba, és a terápiás kapcsolat biztonságában képes megfelelő énerőt és megküzdési potenciált mozgósítani.

Továbbképző workshopok és szupervízió

Az önkéntesek továbbképzése központi szerepet kap alapítványunk működésében. Ahhoz, hogy a gyerekek megfelelő fejlesztést kapjanak, professzionális segítőkre van szükség. Ennek érdekében havi rendszerességgel továbbképző workshopokat tartunk önkénteseink számára, amelyek önismereti alapúak és fejlődéspszichológiai, valamint szociálpedagógia szemléletűek.

Az önkéntes-segítő képzés szupervíziója során a programban résztvevők számára összegezzük az egyéni továbbfejlődési lehetőségeket: módszerspecifikus mentoring skillek és rendszerek irányában kezdjük el egyéni továbbfejlesztésüket.

Az alapítvány által foglalkoztatott önkéntesek mellett a gyerekekkel kapcsolatban álló nevelők fejlesztését is nélkülözhetetlennek tartjuk annak érdekében, hogy a gyerekek professzionális keretek között nevelkedjenek. Tapasztalataink alapján a nevelők és gondozók túlterheltek, amely nem teszi lehetővé, hogy a gyerekek számára mindig megfelelő módon reagáljanak a problémás helyzetekre. Ezt nehezíti, hogy képzettségük nem tartalmaz elégséges szintű pszichológiai és pedagógia tudást, kiemelten a modern neveléselméleti és alkalmazott módszerekre. Ezt kívánjuk tréning és szupervíziós módszertannal pótolni. A szupervízió célja a szakmai kompetencia növelése, a kooperáció és a hatékonyság fejlesztése. Elősegíti az intervenciós lehetőségek tudatosítását, és támogatja a kapcsolatok és munkaköri rend- szerek hatékony együttműködését. A szupervíziós ülések kétheti vagy havi rendszerességgel történnek, vagy csoportos, vagy egyéni formában.Projektkísérés vagy krízis esetén, ha szükséges, növel- ni lehet a gyakoriságot.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás