„Az ember közösségi lény” halljuk sokszor mindenfelől. Norbert Elias elmélete szerint az evolúció hosszú folyamatában az ember által formált egyre bővülő kapcsolatháló, az interakciók növekvő száma hatott agyunk működésére, emiatt válhatott az ember intelligenciája a legfejlettebbé az élővilágban.

A közösség motiváció. Sokszor barátaink vesznek rá életünk legmeghatározóbb lépéseinek megtételére. Legyen az egy munka, egy felvételi beszélgetés, sport vagy megmérettetés; megerősítést, hogy amit alkottunk az kiemelkedő, csak másoktól nyerhetünk. Barátaink, szüleink, tanáraink éppen ezért hatalmas szerepet játszanak abban, hogy felnőtt korunkra milyen emberekké válunk, mennyire leszünk sikeresek, megtaláljuk-e párunkat és azt a munkát, amelyet szívvel és lélekkel, akár életünk végéig is képesek vagyunk végezni.

Önmagunk és tehetségünk felfedezése, olyan készségek kifejlesztése, amelyek bármely munkavégzés során kulcsfontosságúak lehetnek számunkra, mint a kitartás, a jó kommunikációs készség, vagy a stressztűrő képesség csak a közösség erejével, kapcsolatok kialakításával, folyamatos információcserével lehetséges. Szükséges továbbá munkához való attitűdünk kialakítása, hogy tudjuk, dolgozni nem szükséges rossz, hanem egy lehetőség arra, hogy megéljük tehetségünket, megvalósítsuk önmagunkat és meg tudjunk adni mindent, amire szeretteinknek szüksége van. A munkához és a tanuláshoz való negatív hozzáállás bár sajnos egyre gyakoribb, az állami gondozásban élő gyermekeknél még ennél is többször fordul elő. Életük kezdetén látott negatív példák, mint a teljes, vagy részleges munkanélküliség és alacsony iskolázottság nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy általános motiválatlanság jellemezze őket és nyűgként fogják fel a szerintük rájuk erőltetett, unalmas és ’egyáltalán semmire se jó’ házi feladatokat és tanulnivalókat. Ahhoz, hogy jövőjük sikerekkel teli legyen emberi kapcsolataikat is érzelmileg stabilan kell kiépíteniük. Képesnek kell lenniük a konfliktusmegoldásra, az empátiára, meg kell tanulniuk csapatban, egységként dolgozni. A gyermekotthonok versengő közegében sokszor ezzel ellentétben inkább az agresszió, az énközpontúság az, ami célravezető, érdekeiket csak ezen a módon tudják érvényesíteni.

A Vásáry Tamás Alapítvány a gyermekek jövőbeli sikereit, lelki egészségét, szoros szociális kapcsolatainak kialakulását három pilléren keresztül próbálja segíteni, kiegészítve a gyermekvédelmi szakellátás munkáját. ‘Mentor’ és ’Együtt Tanulás Programján’ keresztül a gyermekek egyéni fejlesztése kerül a fókuszba. A Mentálhigiénés program lelki problémáik felszínre hozásában és kezelésében nyújt segítséget. Ezekről az alapítványról szóló cikkekben már bővebb ismertetőt is láthattatok, nagyon fontos azonban a harmadik kezdeményezés, a Pályakísérés Program is, ami 2016-ban indult, 2018 óta már 30 gyermek benovásával működik. Legfőbb célja a tehetségkutatás, csapatmunkára való ösztönzés, kommunikációs készségek fejlesztése, az angol nyelvű tanításés, a nyelv megszerettetése, végül pedig a gyermekek a számítógépes szövegszerkesztő, táblázatkezelő és kérdőívkészítő programjaival való megismertetése. A kezdeményezés keretein belül a Cég-és szakmalátogatások alkalmával a 12 és 18 év közötti gyermekek megismerhetik a munkakörnyezetet, bepillantást nyerhetnek, hogy milyen egy irodában, vagy egy fodrászatban dolgozni. Az ’Intenzív hétvégi fejlesztésre’ félévente egyszer, a ’Hétvégi Iskolára’ pedig minden félévben négyszer kerül sor, amelyek a gyermekek pályaorientációját, érdeklődését, a munkához való attitűdjét hivatottak pozitív irányba mozdítani. A hétvégi foglalkozások alkalmával a gyermekek egy-egy előadó életútjával, karrierével ismerkedhetnek meg, feltehetik kérdéseiket, megismerkedhetnek azokkal a feladatokkal, amelyet az adott munkakörben dolgozóknak nap, mint nap el kell végezniük, így könnyebben rájöhetnek, mi az, ami igazán érdekli őket. Ezek az alkalmak lehetőséget adnak továbbá arra, hogy a résztvevők csoportban, egymásra támaszkodva és a másikat segítve dolgozzanak egy-egy feladat vagy probléma megoldásán.

A Vásáry Tamás Alapítvány Pályakísérés Programjának célja, hogy a gyermekek sikeresen helytállva, társaikkal kommunikálva és együttműködve, kreatív csoportos feladatokon és előadásokon keresztül találják meg azt a területet, amely testhezálló számukra és amellyel szívesen foglalkoznának. A hétvégente összegyűlő önkéntesekből és gyermekekből álló közösség egy motiváló, elfogadó és segítő közeg, amelyből a gyermekotthonokban nevelkedő gyermekek profitálni tudnak fejlődésük során.

Leszkovszki Emma

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás